Perkembangan industri kabel China dari tempoh berkelajuan tinggi hingga tempoh stabil

Industri wayar dan kabel adalah industri sokongan penting dalam pembinaan ekonomi China. Ini menyediakan infrastruktur untuk industri tenaga dan industri komunikasi, merangkumi seperempat dari nilai output industri elektrik China. Ini adalah industri kedua terbesar dalam industri mekanikal selepas industri automobil, dan memainkan peranan penting dalam ekonomi negara. Dengan penerapan kebijakan "pertumbuhan stabil dan penyesuaian struktur" baru-baru ini, kadar pertumbuhan ekonomi akan menurun berbanding dengan masa lalu, tetapi penyesuaian struktur kondusif untuk pembangunan jangka panjang dan juga cara yang diperlukan untuk pembangunan China. Pada suku pertama 2014, pertumbuhan global melambatkan lebih banyak daripada yang dijangkakan, dan kadar pertumbuhan tahunan turun menjadi 2.75% daripada 3.75% pada separuh kedua 2013. Walaupun prestasi ekonomi lebih baik daripada yang dijangkakan di beberapa negara (Jepun dan Jerman, Sepanyol dan Inggeris), pertumbuhan menurun kerana kelemahan keseluruhan ekonomi global.

Antaranya, sebab utama penurunan pertumbuhan ekonomi global adalah penyesuaian Amerika Syarikat dan China, dua ekonomi terbesar di dunia. Di Amerika Syarikat, stok yang berlebihan pada akhir tahun 2013 melebihi jangkaan, menyebabkan penyesuaian yang lebih kuat. Permintaan dikekang lagi oleh musim sejuk yang keras, dengan eksport jatuh tajam setelah pertumbuhan yang kuat pada suku keempat dan pengeluaran menguncup pada suku pertama tahun 2014. Di China, permintaan dalam negeri melambat lebih dari yang diharapkan kerana usaha untuk mengawal pertumbuhan kredit dan penyesuaian industri harta tanah. Di samping itu, kegiatan ekonomi di pasaran baru muncul, seperti Rusia, melambat dengan tajam, ketika ketegangan politik serantau melemahkan permintaan.

Pada separuh kedua tahun ini, China mengadopsi kebijakan dan langkah-langkah yang efektif dan disasarkan untuk menyokong kegiatan ekonomi, termasuk pelepasan cukai untuk perusahaan kecil dan sederhana, percepatan perbelanjaan keuangan dan infrastruktur, dan penyesuaian nisbah rizab bawah tanah yang disasarkan. Pertumbuhan dijangka 7.4% pada tahun 2014. Tahun depan, KDNK dijangka menjadi 7.1% ketika ekonomi beralih ke jalan pertumbuhan yang lebih mampan dan menurun lebih jauh.

Industri kabel China telah terjejas oleh perkembangan ekonomi luaran yang perlahan, dan KDNK domestik juga telah berkurang menjadi 7.4% daripada 7.5% yang dijangkakan pada awal tahun ini. Pertumbuhan industri kabel pada tahun 2014 akan sedikit lebih rendah daripada tahun sebelumnya. Menurut perangkaan ekspres terkini Biro Perangkaan Nasional, pendapatan perniagaan utama industri wayar dan kabel (tidak termasuk gentian optik dan kabel) meningkat sebanyak 5.97% tahun ke tahun dari Januari hingga Julai 2014, dan jumlah keuntungan meningkat sebanyak 13.98 % tahun ke tahun. Dari Januari hingga Julai, jumlah wayar dan kabel import menurun sebanyak 5.44% dari tahun ke tahun, dan jumlah eksport meningkat sebanyak 17.85% dari tahun ke tahun.

Industri kabel China juga telah memasuki masa pembangunan yang stabil dari tempoh pembangunan berkelajuan tinggi. Selama periode ini, industri kabel juga harus mengikuti rentak zaman, mempercepat penyesuaian struktur produk dalam industri, penghapusan kapasitas produksi yang mundur, dan mendorong pengembangan industri dengan inovasi, sehingga dapat bergerak dari yang besar negara pembuatan kabel menjadi kuasa pembuatan.


Masa pengeposan: 12 Mei-2020